SDP on tulevaisuuden tekijä -Arto Liikanen

Menneisyydeen puolue?

Tämän lauseen kuulee usein kun puhutaan Sdp:stä. Mutta onko todella näin. Mainitaan myös ryhmänä, joka pyrkii kaikin keinoin pitämään kiinni saavutetuista eduista, eikä osaa katsoa tulevaisuuteen eikä tuleviin haasteisiin.Nykyisen hallituksen toimet ovat kuitenkin sitä luokkaa,että niitä ei kertakaikkiaan voi hyväksyä. Näihin leikkauksiin joutuvat osallistumaan ne joilla kaikkein vähiten on. Työttömät ovat olleet erityisessä kurimuksessa, ehtoja on heikennetty oleellisesti lähes kaikkiin työttömän etuuksiin liittyvissä asioissa, nämä heikennykset eivät todellakaan auta työpaikan saannissa,aktivoitumisesta.Jopa pienimpiin kansaneläkkeisiin on kehdattu kajota. Oma lukunsa on myöskin opiskelijoiden asema, esimerkiksi koulutuksen määrärahoja on leikattu merkittävästi. Entä sitten työssäkäyvät? Kilpailukykysopimus toi mukanaan uudenlaista ajattelua työmarkkinoille, nyt tehdään palkkatöissäkin talkoopäiviä. Olen osallistunut usein mielelläni talkoisiin, mutta aikoinani palkkatöihin lähtiessäni en ajatellut, että niitäkin tehdään talkoohengessä. Kerrassaan mahtavaa. Kunnan työntekijöiltä, joissa on paljon hyvin pienipalkkaista väkeä, leikattiin vielä lomarahoistakin, joka on mielestäni kohtuutonta.

Ylipäätään vaaditaan entistä enemmän paikallista sopimista, jota tosin usein vaativat henkilöt, joilla ei tunnu olevan mitään tietoa siitä, miten paljon tosiasiassa työpaikoilla on paikallisesti sovittavissa. Ilmeisesti palkkoja pitäisi automaattisesti pystyä pudottamaan, mutta se lienee perimmäinen tavoite kaiken sananhelinän takana. Vielä erikseen on kaikenlaiset pätkätyöt, osa-aikatyöt ja nollatuntisopimukset, joilla toimeentulo on käytännössä mahdotonta yksin asuvalle. Eikö todellakaan hallituksella ollut muita kohteita, mistä säästöjä olisi voinut hakea? Samaan aikaan päätettiin veronalennuksista, jotka tässä tilanteessa tuntuvat uskomattomilta, kun valtion rahat eivät muutenkaan riitä.

Suomeen on luotu menneinä vuosikymmeninä hieno ja tasa-arvoinen maa, mutta nyt sitä pyritään ajamaan alas monin eri tavoin. Sdp:n yksi tehtävä on puolustaa hyvinvointiyhteiskuntaa, ja sen asian tärkeys ei häviä koskaan, unohtamatta tietysti paremman tulevaisuuden rakentamista.

Arto Liikanen, Muurame
Kuntavaaliehdokas